Zegary Skoda 105-136
17 kwietnia 2019Awaria zestawu zegarów (zwarcie w ich wiązce elektrycznej oraz uszkodzenie prędkościomierza), zmusiła mnie do ich naprawy lub wymiany. W związku z zakupem kompletnego zestawu wskaźników postanowiłem je wymienić, przy okazji dzieląc się spostrzeżeniami w tej kwestii.
Istnieją cztery rodzaje zegarów do Skody 742:
– typ 1 – proste zegary zespolone, występujące w podstawowych modelach Skody (Skoda 105S);

– typ 2 i 3 – okrągłe zegary osadzone w płaskim panelu z kontrolkami; w tej wersji każdy zegar jest osobno i w przypadku awarii można wymieniać je pojedynczo (występują jako osobne części zamienne). Dostępne były dwie opcje – z częścią kontrolek wbudowaną w okrągły zegar (wersje L) lub z obrotomierzem i większą ilością kontrolek wbudowanych w płaski panel-obudowę (wersje GL, GLS itp).

– typ 4 – zegary zespolone, z obrotomierzem, występowały od 1987 r w najbogatszych wersjach wyposażenia w Skodach 135 i 136 Rapid. Zegary posiadają inne wtyczki, ale zwykle są w komplecie z „przejściówką” do standardowej instalacji Skody 742.

Najważniejszą kwestią w przypadku zegarów w Skodach 742 jest fakt, iż wszystkie typy są ze sobą zamienne – wszystkie mocowane są w samochodzie w ten sam sposób (cztery śrubki w rogach), występują jedynie drobne różnice i zmiany na przestrzeni lat produkcji.
Podstawową różnicą między podstawowym typem zegarów (typ 1) a pozostałymi wersjami jest umiejscowienie linki prędkościomierza – przy takiej wymianie zegarów niezbędne będzie przełożenie linki prędkościomierza przez inny otwór technologiczny (w każdym samochodzie są obydwa, w zależności od wersji jeden z nich jest zaślepiony).
Drobne różnice występują także w kostkach elektrycznych zegarów:
Skoda 105-136 -> 1979 | Skoda 105-136 1979 - 1983 | Skoda 105-136 1983 -> |
|
Kostka 10-pinowa | |||
1 | kontrolka świateł drogowych | kontrolka świateł drogowych | kontrolka świateł drogowych |
2 | kontrolka ciśnienia oleju | kontrolka ciśnienia oleju | kontrolka ciśnienia oleju |
3 | wskaźnik temperatury | wskaźnik temperatury | wskaźnik temperatury |
4 | kontrolka alternatora | kontrolka alternatora | kontrolka alternatora |
5 | kontrolka rezerwy paliwa | kontrolka rezerwy paliwa | kontrolka rezerwy paliwa |
6 | lewy kierunkowskaz | lewy kierunkowskaz | lewy kierunkowskaz |
7 | prawy kierunkowskaz | prawy kierunkowskaz | prawy kierunkowskaz |
8 | kontrolka hamulców | kontrolka hamulców | kontrolka hamulców |
9 | kontrolka światła p/mgielnego | kontrolka podgrzewanej tylnej szyby | kontrolka podgrzewanej tylnej szyby |
10 | - nieużywana - | - nieużywana - | kontrolka światła p/mgielnego |
Kostka 6-pinowa | |||
1 | oświetlenie zegarów | oświetlenie zegarów | oświetlenie zegarów |
2 | + 12V | + 12V | + 12V |
3 | wskaźnika paliwa (żółty przewód) | wskaźnika paliwa (żółty przewód) | wskaźnika paliwa (żółty przewód) |
4 | wskaźnik paliwa (niebieski przewód) | wskaźnik paliwa (niebieski przewód) | wskaźnik paliwa (niebieski przewód) |
5 | obrotomierz | obrotomierz | obrotomierz |
6 | masa | masa | masa |
W przypadku uboższych wersji zegarów, w samych zegarach może brakować przewodu obrotomierza, standardowo powinien być doprowadzony do kostki (listwy zaciskowej) w instalacji samochodu; stamtąd można też bezpośrednio pobrać sygnał, montując w samochodach Skoda 105-136 dodatkowy, zewnętrzny obrotomierz.
Źródła:
1. http://skoda.panda.cz/clanek.php?id=33
2. Instrukcja obsługi samochodu
3. Katalog części zamiennych